Stalking

Stalking (romantyzm hard) - not even once.

Obecnie obowiązują w nauce dwa paradygmaty

  1. Lekki stalking nie jest szkodliwy społecznie, rozbudza miłość.[1]
  2. Lekki stalking jest szkodliwy społecznie, rozbudza chęć do banowania na facebooku.

Badania empiryczne skłaniają jednak ku drugiej hipotezie.

Stan prawny na 15.07.2011

Art. 190a.

§ 1. Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotnie narusza jej prywatność, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto, podszywając się pod inną osobę, wykorzystuje jej wizerunek lub inne jej dane osobowe w celu wyrządzenia jej szkody majątkowej lub osobistej.
§ 3. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 1 lub 2 jest targnięcie się pokrzywdzonego na własne życie, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
§ 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Interpretacja [2]

Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa dotyczącą znamiona „uporczywości”, by mówić o jego wypełnieniu, wymagana jest znaczna długotrwałość, a także świadomość, iż zachowanie narusza przyjęty porządek prawny lub zasady współżycia społecznego. W związku z tym, nie można mówić o uporczywości w przypadku kilku niechcianych telefonów lub pojedynczego najścia.

Stanowisko libertarian

Zdaniem najwybitniejszych libertariańskich prawników stalking, jeśli nie narusza własności drugiej osoby, jest całkowicie dopuszczalny w libertariańskim społeczeństwie [3]

Opinia internetowego libertarianina [3]

A co jeśli ja chcę być prześladowany przez jakąś wielbicielkę a nawet wielbiciela? I nękany wiadomościami? To sama przyjemonść wiedzieć że ktoś szaleje na twoim punkcie albo z nienawiści albo z uwielbienia. Ale jak teraz sralking (co za nazwa jakby nawet nie było odpowiednika w języku pl) jest karany to kto mnie będzie prześladować?

Stalking nie jest karany z urzędu ale istnienie takiego przepisu nowego w ogóle będzie odstraszało potencjalnych którzy mogliby stalkerami zostać a to nie jest dobre. Bo tak naprawdę nigdy nie wiesz czy dana osoba jest normalna i ma rozum czyli nie pozwie stalkera, czy też ma nierówno pod sufitem i pozwie go. Bo trzeba mieć nierówno pod suftem zeby karać stalkera prawnie. A guza owszem, ukaranie go leży w moim interesie jeśli naprawdę przegnie pałę ale wolę rozwiązanie oko w oko a generalnie by mnie to niezmiernie cieszyło że wywołałem takie emocje :)

Tak serio no ale kto chce byc przesladowany ? a moze ja chce?

Wiem przecięż że nie jest z urzędu ale czym więcej karzą za takie bzdury tym mniej tych stalkerów będzie niestety. Albo będą się bać. A ja nie chcę żeby się bali, sam sobie poradzę nie chcę panstwa które wtrąca się w moje życie pomimo ze to nie jest scigane z urzędu ale jak widać to odbije sie na mnie i tych którzy stalkerów mają w dupie albo ich lubią.

Mi chodzi o sławę, o to że slawny zawsze ma takich stalkerów którzy o nim robią memy i inne rzeczy , dzwonią anomimowo i to jest wlasnie fajne. Ze względu na to że podobno jestem kontrowersyjną postacią a z pewnością charakterystyczną bo zawsze się wyróżniam i mowię co myslę to miewam takich którzy zwracają na mnie uwagę. A jak nie ma sławy to mi jej brakuje. Lubię uwagę i popularność od dziecka - to podoba mi się.

Zresztą inna sprawa jest ze jestem przeciwny kontrolowaniu dokuczania przez państwo bo wtedy jak mowilem wiele osob bedzie sie balo dokuczac a czesto takiedokuczanie dla zabawy jest wlasnie ciekawe. Druga sprawa - sam obronię się przed stalkerem ktory przegnie pałe

Kampania społeczna

AKwCZ.png 0FjvH.pngjF2uo.png

Zobacz też:
Kryminalne obłąkanie
Natręctwo zauroczeniowe

Bibliography
1. Morderca za ścianą. Skąd w naszym umyśle biorą się mordercze skłonności, Sopot 2007, GWP, s.304 ISBN 978-83-7489-002-1 (Murderer Next Door. Why Our Mind Is Designed to Kill [[2005]])
3. Polecam poczytać Rothbarda.
_s
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License