Milton Friedman

Milton Friedman - ekonomista, krypto-turbokeyneista.

Dr Machaj ujawnia turbokeynesizm Friedmana [1]

Friedman natomiast przyjmował perspektywę dużo bardziej zorientowaną na agregaty. W jego modelu ogólny poziom produkcji i ogólny poziom cen są najważniejsze. Co więcej, żywił dużo większe zaufanie do formalnego modelowania całych procesów gospodarczych. Nic dziwnego, że bardzo zachowawczo podchodził do ekonomii Hayeka. Chociaż bardzo cenił sobie jego poglądy polityczne, to wobec jego opracowań naukowych pozostawał negatywnie nastawiony. Vice versa zresztą. Hayek swego czasu określił jeden z najważniejszych artykułów Friedmana za „równie niebezpieczny” co legendarna Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza autorstwa Keynesa. (…), albo “Konstytucja wolności”. W sumie nic dziwnego, skoro makroekonomiczne opracowania Hayeka, chociaż były wymierzone w ekonomię Keynesa, to były jednocześnie wymierzone w późniejszą ekonomię Friedmana. Podstawowy Hayekowski zarzut wobec ekonomii Keynesa brzmiał, że „maskuje mechanizmy zmiany”, ponieważ operuje nazbyt ogólnymi wielkościami. Zarzut ten z pewnością może zostać powtórzony wobec ekonomii Friedmana (która jest jeszcze bardziej agregatowa od Keynesowskiej). Friedman uważał się za kontynuatora Keynesa i uznawał go za jednego z najważniejszych ekonomistów w historii myśli. Friedman krytykował Keynesa za poglądy interwencjonistyczne, ale jednocześnie chwalił za opracowania makroekonomiczne (gdyż sam je kontynuował i jednocześnie rozwijał).

Friedman, tak, tak, ale pan wybaczy, to jest margines. Polecam poczytać Rothbarda [2]

Need I note, as this article indirectly indicates, that the whole world is reading Rothbard, but that Friedman is almost a nobody outside of mainstream academic economics?

_f
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License